Уроки

Фрагменти уроків з використанням дидактичних ігор для формування ключових компетентностей молодших школярів

Урок природознавства в 2 класі
Тема. Як змінюється навесні життя звірів?
Мета:  формування ключових компетентностей:
вміння вчитися – самоорганізовуватись до навчальної діяльності,готувати  робоче місце до уроку;
загальнокультурної – дотримуватись норм мовленнєвої культури та правил спілкування під час уроку;
здоровязберігаючої – викликати позитивні емоції на уроці; дотримуватись рухового режиму;
громадянської – бережливе ставлення до живої природи;
соціальної – уміння працювати в групах, парах, колективі;
компетентності з ІКТ – здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти й оперувати інформацією;
формування предметних компетентностей:
обговорити з дітьми , як змінюється життя звірів навесні, які в них турботи; ознайомити зі змінами в житті тварин, тваринами, що занесені до Червоної книги.

 Хід уроку
Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
1.     Гра «У лісовій школі» ( робота в групах)
Кожна група готує театралізоване дійство на задану тему:
а) «Як вижити маленькому Поросятку»;
б) «Де пообідає Білченя?»
в) «Гості нашого лісу з Червоної книги».
2. Гра «Знайди маму маляти» ( робота в парах)
Діти працюють з лото «Чиє маля?»
3.Гра «Що не так»
Учням читають по рядках плутанку, а вони плескають, якщо правильно і тупають ногами, якщо не правильно.
Коза каже: «Няв – няв!», песик – «Гав – гав!», котик – «Хрю - хрю!» і т. д.
Підсумок уроку. Рефлексія.
1.     Гра «Слово загубилося»
Вчитель звертається до учнів: «Слова вирішили піти в гості один до одного. Повертались додому пізно і заблукали. Не всі змогли повернутись на свої місця. І от що з цього вийшло. Допоможіть їм повернутись на свої місця.
Коло хати біля кішки на свиню напали мишки.
Білочки на тин полізли – по дорозі курку згризли.
А в коморі біля шибки весело співали рибки. 
2.     Аудіозапис  голосів тварин «Чий голос?»
3.     Технологія «Незакінчене речення»
Сьогодні я дізнався…
Було цікаво……
Я зрозумів, що……..
Тепер я знаю………..
 Урок математики в 2 класі
Тема. Додавання і віднімання чисел у межах 100. Розв’язування й порівняння задач на різницеве порівняння.
Мета: формування ключових компетентностей:
вміння вчитися – організація свого робочого місця; бережливе ставлення до часу:
загальнокультурної – дотримуватись норм усного і писемного мовлення, давати чітку і повну відповідь;
соціальної – уміння працювати в парах, колективі, поважаючи думку кожного;
громадянської – бережливе ставлення до навколишнього середовища;
здоровязбережувальної – взаємозв’язок організму людини з природнім оточенням;
формування предметних компетентностей:
закріпити знання учнів про додавання і віднімання чисел у межах 100 та круглі числа; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати вміння розв’язувати задачі на різницеве порівняння,логічне мислення; розвивати інтерес до математики, почуття колективізму.Хід уроку
Актуалізація опорних знань
1.     Математичний диктант.
2.     Інтерактивна технологія «Мікрофон»
а) назвати числа в порядку зростання;
б) назвати сусідів числа;
в) вибрати круглі числа;
г) назвати найбільше і найменше число першої сотні.
3. Гра «Чарівний ланцюжок»
На дошці прикріплений ланцюжок прапорців з відповідями до прикладів. Діти по черзі виходять до дошки, розв’язують вирази і чіпляють відповідні прапорці.
1.     «Спіймай карасика»
На столі лежать зображення риб з числами першої сотні. Діти «ловлять» рибок з круглими числами.
2.     «Веселі задачі»
1)    Щука  пропливає під водою 60 км за годину. До неї причепився равлик. З якою швидкістю пливе равлик?
2)    Три півники і 7 курочок пішли у гості до лисички. Лисичка зраділа гостям. Скільки  днів вона не ходитиме на полювання, якщо за день зїдатиме двох гостей?
3)    Мишка прогризла у шматку сиру 7 дірочок. Подивилася крізь одну дірку і побачила в кутку кота. Поглянула через другу, третю, четверту, п’яту, шосту, сьому – і скрізь коти. Мишка з переляку дременула в нірку. Скільки котів було насправді?






Додаток 2

Конспекти уроків з конкретизацією навчальних цілей та методикою формування ключових та предметних компетентностей

 Клас 4.





Предмет.   Читання
Тема.      Так народжується дружба.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Григір Тютюнник ,, Ласочка’’.
Надзавдання учителя. Представити пригоду, змальовану Григором Тютюнником в оповіданні,,Ласочка’’, як взірець прекрасного в житті, як приклад гармонійних стосунків у природі.
Лейтмотив уроку. На шляху до прекрасного: стосунки людини і звіра – красиве в природі.
Образ уроку. Взірець для наслідування – розумна тваринка  лисичка.
Навчальний матеріал.Оповідання Г. Тютюнника ,,Ласочка“, презентація.
Мета: формування компетентностей: вміння вчитися самоорганізація до навчальної діяльності у діях з іншими учасниками навчально – виховного процесу;  вчити бачити прекрасне в житті і дорожити ним;громадянської-  усвідомлювати свою належність до елементів природного етносоціального середовища, ставлення до людей, до природи, до тварин; причинно – наслідкові зв’язки стосунків людини і звіра, злагодженого співіснування в живій природі; виробляти раціональні прийоми виконання домашніх завдань; загальнокультурної вчитись орієнтуватися в особливостях загальнолюдської культури, в побутовій сфері соціальних явищ; дотримуватись норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися; соціальної збагачувати уявлення про стратегії поведінки з урахуванням власних інтересів та потреб інших – скромність, турботливість, спостережливість; продуктивна праця в групах;
предметних компетентностей: учити бачити прекрасне в житті і дорожити ним, зокрема, з розумінням ставитись до „братів наших менших“ – тварин; узагальнювати знання учнів про людину, як соціальну істоту, її унікальність та неповторність; уміння аналізувати свої власні вчинки; доводити думку, висловлювати міркування, твердження; визначати позитивні і негативні риси людини; удосконалювати навички правильного, швидкого, виразного читання та зв’язного мовлення (стислі, розгорнуті відповіді на запитання, формулювання висловлювань, висновків, стислий переказ); виховувати повагу до тварин та бажання піклуватися про них.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інтерактивних технологій, фотосюжетів, кругів Ейлера.
Обладнання: відеозаписи, мікрофон, мультимедійний проектор, ноутбук, ілюстрації.
 Хід уроку

І. Організаційний момент.

           Ось почули ми дзвінок,
            Він покликав на урок.
            Кожен з вас вже постарався –
            До уроку приготувався.
            Тож девіз тепер згадаймо
             І урок розпочинаймо.

Девіз ( хором)

Красиво читаємо,
Чітко розповідаємо,
Мову свою розвиваємо.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

-         Якій назві розділу «Читанки» Підпорядковані твори, які ми вивчаємо останнім часом?

Учні називають, вчитель показує на дошку і повторює:
-         Так, це розділ «Цікава книга Природи».
У всіх творах описується краса природи. Згадаймо, якими картинами природи із вивчених творів ми милувалися читаючи їх.
(Учень починає  відповідати,  а діти  продовжують.)

Технологія  « Мозковий штурм»./ зачитує уривки з вивчених творів, а діти з ,, мікрофоном ’’ продовжують називаючи автора і заголовок/
Скільки барв кругом розлито:
Пурпур, охра, зелень, просинь.(Сергій Сухомлинський)

Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.
І просто осінь щоб була красива.( Ліна Костенко. Шипшина важко віддає плоди.)

Здалека під небом,
В вирій летючи,
Голосно курличуть
Журавлів ключі.  ( Яків Щоголів. Осінь. )

Граються білки у хованки.  Граються самі з собою, з променем – зайчиком. Грається білка з білкою. (Микола Сингаївський.   Осінні ігри. )

Він повів хлопців у гущавину чагарника й показав квітку. Вона цвіла під кущем акації. Це була прекрасна квітка. ( Василь  Сухомлинський. Сергійкова квітка. )

Дощик, дощик, ти вже злива! Плаче груша, плаче слива.(Ліна Костенко. Соловейко застудився.)

Всі ці картини,  змальовані в творах, можна назвати - ,,красиве в природі’’,  ,,красиве в житті’’.
Ще один шлях до створення красивого, доброго в житті показує нам Григір Тютюнник в оповіданні, яке називається ,,Ласочка’’.

Очікувані результати:
-         усвідомити, що між людиною і твариною може виникнути дружба;
-         розріняти свійських тварин та звірів.

Завдання уроку:
-         прочитати, проаналізувати пригоду, яка трапилась з дідом Арсеном, і зробити висновки про стосунки учасників пригоди – їхню поведінку та вчинки, про те чи зможемо ми з вами скористатися порадами автора у майбутньому;
-         вчитись  читати правильно, швидко, виразно; стисло переказувати, використовуючи слова та словосполучення тексту.

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу. Розвиток мовленевих  умінь та навичок.

Мовна розминка.

Технологія ,,Вилучи  зайве слово ’’.

Кіт, собака, кінь, лисиця, корова.
Добрий, байдужий, хороший, сердечний, щирий.
Веселий, грайливий, смачний, розумний, чарівний.

1. Первинне читання тексту:

а) читання тексту напівголосно і відповіді на запитання за змістом.
( читання тексту мовчки і дати відповіді на запитання)
-         Про кого йдеться в оповіданні? ( Про старого рибалку діда Арсена)
-         Про яку пригоду написане оповідання?(Про те, як зустрілися і подружилися під час риболовлі Арсен і лисеня).
б)Тепер прочитайте текст напівголосно і дайте відповідь: де і коли відбуваються події?

2.Словникова робота.
( звернути увагу на багатозначність  слова ,, лисички’’ за допомогою кругів Ейлера)


гриби

   лисички

тваринки

3. Складання гнізд споріднених слів
Добро                                    друг
Доброта                                друзі
Добрий                                  дружний …

4. Повторне читання тексту:

Групова робота:
-         Будьте уважні, завдання для всіх: 
Перша група – прочитати оповідання, легко підкреслити олівцем слова, які треба протлумачити або уточнити;
 •Друга група – прочитати текст і підготувати словесні              ілюстрації до тексту;
• Третя група -  прочитати текст і поділити на логічно завершені частини, дібрати кожній назву.

а) тлумачне читання:

- Називаємо невідомі і маловідомі слова – тлумачимо невідомі та уточнюємо маловідомі слова.

Туркотіли припутні – воркували (мова голубів – переливчасті звуки), лісові, дикі голуби.
Вепри з виводками – дикі кабани з своїми малятами.
Закортіло – дуже захотілось.
Нажива – принада для ловіння риби, наживка.
Дзяволить – пискливо тихенько гавкає.
Скімлення -  протяжне, жалібне звучання.
Дрібушить – витанцьовує – швидко перебирає лапами, притупуючи.
Ожеледець – тонкий шар льоду на поверхні землі, на деревах.

б) орфоепічне  читання:


Наголошуй правильно:
Червонило, у човні, супроти човна, за вудками, на його вудках, підзолочений, припутні, скімлення,засланім травою,пасовисько, ожеледець.

Вимовляй м’яко подовжений звук:
Промінням, галуззя, гілля, скімлення.

в) словесне малювання;
(діти розказують, ілюструють оповідання, називають свої ілюстрації)
Н. д   ,,Арсен – рибалка’’ ,  ,,Закортіло рибки’’ ,  ,,Довгождана зустріч’’, ,, Зустріч після зими’’.

г) поділ тексту на частини;

          План
1.    Арсен на рибалці.
2.    Ласунка.
3.     Рибалки потоваришували.
4.    Холодна зима.
5.    Знову разом.
Знайдіть в оповіданні зачин, основну частину, кінцівку. Які частини плану відповідають їм ?
(1  – а частина ,, Рибалка’’ – зачин; 2,3,4, - основна частина;
 5 – а частина ,,Знову разом’’ - кінцівка)
   5.Аналіз змісту тексту в поєднанні із розбором художніх засобів.
а)Опрацювання тексту за планом.
б)Аналіз мовно – виражальних засобів тексту.
         в) Характеристика головних героїв оповідання.


 Технологія ,, Гронування’’.

Ласочка
терпелива
здібна
прудка
спостережлива
турботлива
розумна

cпостережливий
турботливий
привітний
мудрий
небайдужий
щедрий
  

Робота над прислів’ями.
Із запропонованих частин скласти прислів’я.

Ситий голодного                 в біді.
Не йде наука                       не розуміє.
Друзі пізнаються                 без бука.
6.Узагальнююча бесіда за текстом оповідання.
- Які ж стосунки склалися між ласочкою і дідом Арсеном?
- Чи можемо ми назвати такі стосунки добрими, красивими?
- А ви хочете, щоб ваші стосунки теж були такими з іншими?
 -  Чого навчає нас автор, яка головна думка оповідання?
ІV. Підсумок уроку, оцінювання результатів, рефлексія.
Технологія «Продовж речення».

-         Сьогодні на уроці мені стало зрозуміло…
-         До ,,братів наших менших’’ буду ставитись з…
-         Хочу бути…
-         На уроці свою роботу оцінюю…

-         Подумайте, чи проаналізували ми той шлях до прекрасного в житті? Чи виконали основне завдання уроку?


Комментариев нет:

Отправить комментарий